Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.02.2016 17:07 - Най важни глави от Бхагавад Гита
Автор: ekaterinara Категория: Технологии   
Прочетен: 399 Коментари: 0 Гласове:
0




Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

Шестнадесет глава на Бхагавад гита: БОЖЕСТВЕНА И ДЕМОНИЧНА ЦИВИЛИЗАЦИЯ ,,Бог Шри Кришна продължи: Смелост, чист живот, неспирна концентрация върху мъдростта, готовност за даване, самоконтрол, дух на саможертва, редовно изучаване на писанията, аскеза, искреност. Невинност, истинност, липса на гняв, отречение, доволство, прямота, състрадание към всики, чисти помисли, учтивост,скромност,постоянство, Доблест, прошка, твърдост, чистота, свобода от омраза и гордост; това са Божествените Качества, Арджуна! Лицемерие, гордост, нахалство, жестокост, невежество са качества на безбожника. Божествените качества водят към освобождение; безбожните - към робство.Не се тревожи, Принце! Ти притежаваш Божествените качества. Всички същества принадлежат към две групи: Божествени и безбожни.Божествените описах.Сега ще опиша и другите. Безбожниците не знаят как да действат и какво е отречение. Те нямат нито чистота, нито истина. Те не разбират правилните принципи на поведение. Те твърдят, че вселената е случайност, без цел и без Бог; че животът се създава чрез сексуално единение, че е продукт само на похот и нищо друго. Разсъждавайки по този начин, тези деградирали души, тези врагове на човечеството, чийто разум е в зачатък и чиито дела са чудовищни, идват на света само за да рушат. Те се отдават на ненаситни страсти,те са лицемерни, самодоволни и високомерни, следват погрешни разбирания,основани на заблудата, и работят само за да постигнат собствените си нечистиви цели. Те разсъждават неспокойно и вземат пагубни решения, които завършват само с гибел; търсят само задоволяване на желанията си като върховна цел и не виждат по-далеч; Хванати в капана на стотици празни надежди, роби на страстта и гнева, те трупат с несправедливост купчини богатства, само за да задоволяват своите чувствени желания. ,,Това съм спечелил днес; утре ше си задоволя някое друго желание; това богатство е мое сега, и останалото скоро ще бъде мое; Аз убих един враг,ще убия и другите; аз заслужавам радоста си, аз съм всемогъщ! Аз съм съвършен,силен и щастлив; Аз съм богат, добре възпитан; кой ще се сравнява с мен? Аз ще жертвам, аз ще давам, аз ще плащам и аз ще се радвам.,, Така разсъждават заслепените от Невежество. Объркани от мисли за раздор, задушени в примката на желанията, замаяни от страсти, те потъват в ужасите на ада. Самодоволни, упорити, богати, горди и арогантни, те се хвалят със своите привилегии, без да зачитат благоприличието. Надути от власт и необикновена самонадеяност, люшкани между похот и гняв, тези порочни хора Ме мразят, Който съм в тях, както съм във всички. Тези жестоки хора, които Ме мразят по този начин, тези утайки на обществото Аз осъждам на последователни нещастни и безбожни прераждания. Така преродени, те прекарват живот след живот в заблуда. И те никога не Ме достигат, Принце, а деградират в още по-нисши форми на живот. Три са портите на ада; поход, гняв и алчност. Те убиват душата. Не ги допускай. Това са портите, които водят към мрака; ако човек ги отбягва, той ще има благополучие и в крайна сметка ще постигне освобождение. Но този, който пренебрегва заповедите на писанията и следва подбудите на страстите, той не достига съвършенство, нито радост, нито крайната цел. Следователно , винаги, когато имаш съмнения дали да направиш нещо или не, ръководи се от писанията. Ти трябва да действаш през целия си живот в светлината на писанията.,,

Lakxmi Lakxmi

 

Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

,,Бойното поле Курукшетра е животът,който е вечна борба между силите на Доброто и Злото,на съзиданието и разрухата.Тази битка е и вътрешната борба,която се води в човешката Душа между нашите добродетели и пороци,представени тук от двете армии,които се хвърлят в опустушителна гражданска война. Колесницата на Арджуна е нашето тяло,с което пътуваме през живота.Петте коня,които теглят колесницата ,са сетивата,които ни теглят към своите обекти на желания.Кочияшът (Бог Кришна) е самият живот,който кара колесницата,а пътникът е нашият ум,който осъзнава Битието и управлява тялото. Божествената песен ни разкрива в символи и в прав текст законите на живота и развитието на човешката Душа. Обикновено човек се замисля сериозно за смисъла на живота и се сеща за Бога едва когато изпадне в отчаяние.След като преодолее отчаянието,човек започва да разсъждава и да търси Истината, докато стигне до Мъдростта.За съжаление,най-често живеем живота си механично,без да се замисляме.Малцина търсят Истината и единици достигат до познанието на Абсолюта.,, Шри Пурохит Свами

Lakxmi Lakxmi

 

Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

Първа глава Бхагавад гита: ОТЧАЯНИЕТО НА АРДЖУНА. Цар Дхритаращара попита:,,Санджая,какво се случи на свещеното бойно поле Курукшетра когато моите хора се събраха срещу Пандавите?,, Санджая отвърна:,, Принц Дурийдхана,като видя армията на Пандавите строена в боен ред, се приближи до своя наставник Гуру Дрона и му каза:-Почитаеми Учителю, погледни тази могъща армия на Пандавите,водена от сина на цар Друпада,твоят мъдър ученик. Там има герои и изкусни стрелци с лък;равни в боя на Арджуна и Бхима,Ююдхана,Вирата и Друпада-велики воини;Дхрищакету,Чекитан,храбрият цар на Бенарес,Пуруджит,Кунтибходжа,Шайбия-майстор на бойното изкуство; Юдхаманю,Утамуджа,Субхадра и и синовете на Драупади,знатни мъже. После погледни всички пълководци,строени на нашата страна,най-велики духовни наставнико!Те са предводителите на моята армия.Ще ги назова. Ти си първият;после Бхишма,Карна и Крипа-велики воини;Ашваттхама,Викарния и синът на Сомадхатта. И много други, готови да умрат за мен;въоръжени и опитни в боя. Въпреки това нашата армия изглежда по слаба,макар че е под командването на Бхишма;тяхната армия изглежда по-силна,макар че е командвана от Бхима. За това нека всички военачалници да бъдат по местата си,в свойте батальони;и всички генерали около Бхишма. След това, за да повдигнете бойния дух,храбрият ветеран Бхишма,най-старшият от рода Куру,наду раковината си,която прозвуча като лъвски рев.Веднага след него всички раковини и барабани, тромпети и рогове,затръбиха в безпорядък. Тогава ,седнали в своята просторна бойна колесница,запрегната с бели коне,Бог Шри Кришна и Арджуна също затръбиха с техните божествени раковини. Бог Шри Кришна наду своя Панчаджания,Арджуна-своя Девадатта,а храбрият Бхима-своята знаменита раковина Пундра. Цар Дхармараджа,син на Кунти, затръби последователно с Анантавиджая,Накалу и Сахадео,Сугош и Манипушпака. А махараджата на Бенарес,великият сърелец с лък,Шикханди,великият воин,Дхрищаюмна,Вирата и Сатяки,непобедимият, И О,царю!Друпада,синовете на Друпади и Субхадра, великият воин,надуха раковините си.Звукът раздруса сърцата на синовете на Дхритаращра и яростно разтърси небето и земята с ехото си. Тогава,наблюдавайки синовете на Дхритаращра, наредени на боиното поле и готови за сражение, Арджуна, на чието знаме бе ликът на Хануман,вдигайки своя лък,каза на Бог Шри Кришна: -О,непогрешими! Господарю на земята!Моля те,изтегли моята колесница между двете армии, за да мога да видя тези,които ще се бият на моя страна и тези,които ще се бият против мен;И да погледна строя на тези войници,нетърпеливи да услужат на грешните синове на Дхритаращра.,, Санджая каза:,,Като чу молбата на Арджуна, Бог Шри Кришна изкара Своята Светла колесница точно по средата между двете армии,където Бхишма и Дрон бяха събрали всички владетели на земята ,и каза:Арджуна, погледни тези представители на фамилията Куру,събрани тук. Там Арджуна видя бащи,дядовци,чичовци,братовчеди,синове,внуци,учители,приятели; Тъстове и благодетели,наредени от двете сърани.Тогава Арджуна се вгледа във всички тези роднини пред него.И сърцето му се стопи от мъка.Той тъжно каза:О,Господи! Като видя всички тези мои близки хора,жадуващи да се бият,краката ми се подкосяват и гърлото ми пресъхва,тялото ми се разтреперва и косата ми насътръхва. Лъкът Гандива се изплъзва от ръката ми и огън ме изгаря.Умът ми е като объркан,че не мога да намеря покой. Знаците са лоши.Какво добро може да се очаква от клането на моите хора на това бойно поле? Боже мой!Аз неискам победа,нито за царство,нито за някаква радост.За какво ми е царство,радост или дори животът,когато хората,за които желая тези неща,са изправени тук за да пожертват имуществото си и живота си: Учители,бащи и дядовци,синове и внуци,чичовци,тъстове,шуреи и други роднини. Аз не бих ги убил,дори за трите свята,тогава защо да ги убивам заради тази нещастна земя?Беззразлично ми е ако аз самият бъда убит.Боже мой!Какво щастие може да има в смъртта на синовете на Дхритаращра? Ние ще извършим грях ако убием тези отчаяни мъже.Ние сме достойни за по-благородни дела от това да избиваме роднините си - синовете на Дхритаращра; защото Господи,как можем да бъдем щастиви ако убием нашите родственици?Макар че тези мъже,заслепени от алчност,не виждат вина в избиването на своя род или да се бият срещу приятелите си,Не би ли трябвало,ние чиито очи са отворени,които знаем, че е грешно да унищожаваме своя род,да се отвратим от такова ужасно престъпление?Унищожаването на рода означава унищожаване на нашите древни традиции,а когато те бъдат изгубени, безнравствеността ще опустоши нашите домове.Когато безнравствеността вземе връх,жените започват да странят от дома:а когато те изгубят чистотата си,потомството се развръщава.Безнравствеността съсипва и семейството,и отделната личност;а душите на нашите предци линеят,защото не им се оказва почит.С унищожаването на духовното наследство и замърсяването на кръвта древните класови традиции и семейната чистота също загиват. Мъдрите хора казват,Господи,че тези,които изгубят традициите си,са погубени завинаги. Уви,странно е че ние трябва да убиваюе своите сънародници и да извършим голям грях,за да се радваме на едно царство. Ако вместо това синовете на Дхритаращра ме убият с оръжие в ръкс,невъоръжен и без да им се съпротивлявам,със сигурност това ще бъде по добре за мен!,, Санджая каза:,,След тези думи,посред двете армии,Арджуна се свлече на седалката на колесницата, захвърляйки своя лък и стрели,със сърце разбито от скръб.,,

Lakxmi Lakxmi

 

Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

Втора глава на Бхагавад гита. Философия на разграничаването. Тогава Санджая разказа как Бог Шри Кришна, виждайки Арджуна тъй отчаян,съкрушен от мъка и със сълзи на очите,го утешава: ,,Бог каза:Скъпи мой приятелю! Защо се предаваш преди битката на тази слабост,която не прави чест на онези,които наричат себе си Ариани,а им носи само безчестие и затваря за тях небесните врати на рая? Арджуна !Прояви мъжество!Ти,който си ужас за твоите врагове!Отърси се от тази срамна слабост, приготви се да действаш! Арджуна отвърна: Господи!Как мога аз,в разгарара на битката,да пронижа със стрела Бхишма и Дрона, на които трябва да се поклоня? По-скоро бих станал просяк,отколкото да убия моите наставници, такива безценни благородни души!Да убия тези учители,които са мои благодетели, би означавало да опетня сладостта на живота с тяхната кръв. Не знам дали е по-добре да победят те или аз,защото не бих искал повече да живея ако убия тези синове на Дхритаращра, които сега се готвят за бой.Сърцето ми е натежало от скръб;и умът ми е объркан относно моя дълг.За това,Господи,кажи ми кое е добро за моето духовно благополучие,тъй като аз съм Твой ученик. Моляте Те, води ме. Ако постигна победа над видимия или невидимия свят,това няма да премахне страданието, което сега парализира моите сетива.,, Санджая продължи:,,Арджуна, победителят на всички врагове, каза на Бога на всички сърца,че няма да се бие и замълча,царю! Тогава Бог се обърна с блага усмивка към този,който стоеше тъй съкрушен сред двете армии. Бог Кришна каза:Защо да скърбим за тези,за които не трябва да се скърби, а в същото време да проповядваме мъдрост?Мъдрият не скърби нито за мъртвите,нито за живите. Никога не е имало време, когато Аз да не съм бил,нито ти,нито тези принцове да не са съществували;и никога не ще има време, когато да престанем да съществуваме. Както душата приживява в това тяло детство ,младост и старост,така в крайна сметка тя преминава в друго тяло.Мъдрият не се заблуждава по този въпрос. Външните отношения,които носят топлина и студ,болка и радост,идват и си отиват; те не са постоянни.Понасяй ги смело принце! Героят ,чиято душа не се смущава от обстоятелствата,който приема невъзмутимо удоволствието и болката,само той е заслужил безсмъртие. Това което е нереално, никога няма да бъде; това което е реално,никога няма да изчезне.За мъдрият тези истини са очевидни. Духът,който прониква всичко,което виждаме,е безсмъртен. Нищо не може да унищожи Духа. Материалните тела,които обитава този Вечен,Нерушим,Неизмерим Дух,са ограничени(смъртни).Затова сражавай се,храбрецо! Тези, които мислят, че Духът убива,или че може да бъде убит,са невежи.Духът нито убива,нито умира. Той е не роден;Той няма никога да умре,нито ще престане да бъде, след като вече е бил.Нероден,Вечен,издържлив на всичко и Най-древен,Духът не умира когато тялото умре.Този ,който познава Духа като Нерушим,Безсмъртен,Нероден,Неизменен,как би могъл да убие или да бъде убит? Както човек захвърля износените си дрехи и облича нови,така и Духът захвърля износените тела и се облича в нови. Оръжията не могат да Го наранят,огънят не може да Го изгори,водата не може да Го намокри и вятърът не може да Го изсуши. Той е недосегаем;Той не може да бъде удавен,изгорен или изсушен.Той е Вечен,Всепроникващ,Неизменен,Неподвижен и Изначален.Той е наричан Непроявеният,Немислимият,Неизменният.Затова щом познаваш Духа като такъв,ти няма за какво да скърбиш.Дори ако мислиш за Духа като за непрестанно раждащ се и умиращ,дори в този случай ти нямаш причина да скърбиш, юнако.Защото смъртта е също така неизбежна за всичко, което е родено,както е неизбежно и раждането за всичко ,което е мъртво.Така че не скърби за неизбежното. Краят и началото на съществата са неизвестни.Ние виждаме само преходните форми.Тогава каква е причината за скръбта? Един научава за Духа с изненада,друг мисли,че Той е прекрасен,трети слуша и не разбира.Така,макар че мнозина са чули за Него, едва малцина Го познават. Не се страхувай за тези армии.Духът в човек е безсмъртен. Ти трябва да следваш дълга си.Нищо не може да бъде по-желано за един воин от справедливата война.Затова не бива да се колебаеш,Арджуна! Благословени са воините,които имат възможност да се сражават за Справедлива кауза.Тази възможност ти отваря вратите на Небето. Ако откажеш да се биеш за тази справедлива кауза, ти ще бъдеш предател,ще изгубиш честта си и ще извършиш само грях. Хората ще разказват вечно твоето безчестие,а за благородния безчестието е по-лошо от смърта.Великите генерали ще мислят, че си избягал от бойното поле от страх;преди обсипван с почести,сега ще бъдеш презрян. Твоите врагове ще те клеветят и ще ти се подиграват като на страхливец.Може ли нещо да бъде по унизително? Ако бъдеш убит,ти ще достигнеш Небето;ако победиш,ще се радваш на земното царство.За това се изправи и се сражавай,сине на Кунти! Гледай с еднакво око на удоволствието и болката,на победата и поражението.Приготви се за битката и няма да извършиш грях. Изложих ти философията на Знанието.Сега слушай и ще ти обясня философията на Действието,и с нейна помощ,Арджуна, ще се освободиш от оковите на всяко действие. По този път усилието никога не е напразно,нито може да бъде възпряно.Дори много малко усилие може да предпази човека от голяма опасност. С негова помощ блуждаещият интелект се стабилизира в съзерцанието на един единствен обект;докато умовете на нетешителните се скитат по безбройни странични пътеки. Само невежите говорят с образен език.Те възхваляват буквата на писанията и казват,,Тук няма нищо повече от написаното.,, Съобразявайки се само със собствените си желания,те изграждат тяхното собствено небе,като си измислят сложни и трудни ритуали за да гарантират собственото си удоволствие и власт;и Единствения резултат е прераждането. Докато умовете им са погълнати от мисли за власт и собствено удоволствие,те не могат да съсредоточат разума си в една точка. Ведическите писания разказват зс трите съставки на живота-Качествата.Извиси се над тях, Арджуна, над всички противоположни чувства; бъди непоклатим в истината,свободен от светски сърахове и съсредоточен в Духа.Както човек може да пие вода от всички сърани на един пълен резервоар,така и вещия теолог може да преиначи всяко писание така, че да служи на неговите цели. Но ти имаш право само на труда,не на неговите плодове! Затова твоят мотив не трябва да бъде резултатът на действието ти,нито да се стремиш към бездействие. Върши всичките си дела с ум,съсредоточен върху Божественото,без привързаност,и гледай на успеха и на провала с едо око.Духовността предполага самообладание. Физическото действие стои много по-ниско от разума,съсредоточен върху Божественото.За това дръж се за Чистия Разум.Само дребнавите хора работят за възнаграждение. Когато човек достигне Чистия Разум,той еднакво се отрича от плодовете на доброто и злото в този свят.Придържай се към Правилните дела.Духовността е истинското изкуство на живота. Мъдреците,водени от Чистия Разум,се отричат от плода на действието; така,освободени от веригите на прераждането,те достигат най-висше блаженство. Когато разумът ти преодолее бъркотиите на илюзияъа,тогава ще станеш безразличен към философите,които си слушал,и които би могъл още да чуеш. Когато интелекта,удивен от многообразието на свещените писания,се установи несмущаван от нищо в блажено съзерцание на Безкрайното,тогава ти си достигнал Духовността. Арджуна попита: Господи,как можем да разпознаем светеца,който е достигнал Чистя Разум,който е достигнал това състояние на Блаженство, и чийто ум е непоклатим? Как говори той,как живее и как действа? Бог Шри Кришна отговори: Когато човек се е отказал от желанията на сърцето си и е удоволетворен само с Духа,бъди сигурен,че той е достигнал най-висшето състояние. Мъдрецът, чийто ум е невъзмутим в страданието,у когото насладата не предизвиква желание,който няма привързаност,гняв или сърах-той е достигнал това възвишено състояние. Този, който където и да иде,е непривързан към никого и към никое място с връзките на плътта;който приема еднакво добро и зло,без да се радва на едното и да отбягва другото-той се е слял с Безкрайното. Тозо,който може да оттегли сетивата си от привличането на техните обекти както костенурката прибира свойте крайници в четупката-такъв човек е постигнал Съвршенство. Сетивните обекти отнягват човека,който е умерен.Дори тяхната привлекателност е изгубена за този,който е видял Истината. Арджуна! Умът ма този,който се опитва да го победи,бива отнет със сила,въпреки Волята му,от непокорните сетива. Той трябва да ги обуздае всички и да медитира непоколебимо върху Мен;защото който победи сетивата си по този начин постига Съвършенство. Когато човек постоянно мисли за обектите на сетивата,те го привличат;привличането се превръща в желание,а желанието поражда гняв.Гневът създава заблудата;заблудата-забрава;поради отслабването на паметта отслабва и разумът;а загубата на разум води до разруха. Но Душата която има самообладание,която се движи сред обектите на сетивата свободна от привързаност или отвръщение,тя постига вечен Мир. Постигайки душевен Мир,човек се освобождава от мизерията;защото когато умът е умиротворен,той има ясно съждение. Това не може да постигне човек,който не умее да се съсредоточава.Без концентрация на ума не може да има медитация;който не може да медитира, не може да очаква Мир;а без душевен мир,как може човек да очаква Щастие? Както корабът в морето е подмятан от бурята,така и разумът бива отнесен от ума,когато той стане плячка на разсеяните сетива. Следователно,могъще воине,знай че този,който оттегля сетивата си от техните обекти,има прчистен ум. Светецът е буден когато светът спи и той не се интересува от това,за което светът живее. Достига Мир този,при когото желанията идват както реките се вливат в океана,който макар и преливащ от вода,си остава винаги същият;а не онзи,когото желанията отвличат. Достига мир този,който, изоставил желанияъа,живее в света без амбиция,който няма нищо, което може да нарече свое собствено,и е лишен от гордост. Арджуна, това е състоянието на Духа, Върховния Дух. Ако човек веднъж го достигне, не може никога да го изгуби.Дори когато напуска тялото си,човек остава твърдо установен в него и след това става едно с Вечния.,,

Lakxmi Lakxmi

 

Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

Трета глава на Бхагавад гита: КАРМА ЙОГА-Пътят на Действието ,,Арджуна попита: Господи, ако мъдроста е по-висша от действиято ,защо ме съветваш да се хвърля в тази ужасна битка? Твоите слова ме озадачават и объркват разумът ми.Затова моля те,кой е единственият начин,по който мога без съмнение да постигна духовно благополучие.,, Бог Шри Кришна отвърна: В този свят, както казах, има два пътя,о безгрешни!Съществува пътят на Мъдростта за тези ,които медитират,и пътят на Действието за тези, които работят. Никой не може да се освободи от действието като се въздържа от действие;нито може да достигне Съвършенство като просто отказва да действа. Човек не може дори за миг напълно да бездейства,защото Качествата на Природата ще го принудят да действа,независимо дали иска или не. Този, които остава пасивен и отказва да действа ,но продължава да размишлява върху обектите на сетивата, такава заблудена душа е просто лицемер. Но,Арджуна! Голяма чест е за този, чийто ум контролира сетивата,защото по този начин той започава да практикува Карма - йога,пътят на Правилното Действие,оставайки винаги непривързан. Изпълнявай дълга,който ти е предписан, защото действието заради дълга е по-више от бездействието. Ако човек бездейства, той не би могъл дори да поддържа тялото си. В този свят хората са роби на действието, освен ако то не беде извършвано като жертвоприношение.Затова, Арджуна, върши делата си без привързаност,само като жертвоприношение. В началото, когато Бог създаде всички същества, като пожертва Себе си,Той им каза:,, Чрез саможертва можете да се размножавате, и така ще бъдат удоволетворени всички ваши желания.,, Затова почитайте Природните сили и те също ще ви поддържат; така,подкрепяйки се взаимно,ще достигнете най-висше благоденствие. Като подхранвате природата с жертвоприношения,тя ще ви даде всички радости, които можете да си пожелаете.Но този, който се радва на благата й безвъзмездно, наистина е крадец. Мъдрите хора, които се наслаждават на храната, останала след извършване на приношението,са освободени от всякакъв грях; а егоистите, които празнуват само за себе си,се хранят само с грях.Всички твари са израстнали чрез храна,храната израства от дъжда,дъждът идва от чрез жертвоприношението,следователно то е най-благородното действие. Всяко действие започава от Висшия всепроникващ Дух,който е Безсмъртен и присъства съзнателно в акта на приношението. Така този,който не подпомага въртящото се колело на приношението,а вместо това води греховен живот,като се наслаждава на удоволствията от сетивата си, Арджуна, той живее напразно. От друга страна, душата,която медитира върху Духа,е напълно удоволетворена да Му служи.Тя е постигнала всичко,което трябва. Такъв човек няма какво да спечели от от извършването или неизвършването на някакво действие. Неговото благополучие не зависи от нищо,което някое земно същество може да направи. За това изпълнявай дълга си съвършено,без да се интересуваш от резултатите,тъй като този,който изпълнява дълга си без да търси личен интерес,достига Всевишния. Цар Джнанака и други постигнаха Съвршенство само чрез Действие. Дори и за да просвещаваш света,твой дълг е да действаш. Защото ксквото прави някой велик човек, другите му подражават.Хората следват неговия пример. Няма нищо в тази вселена, Арджуна, което Аз да съм задължен да върша, нито нещо, което трябва да постигна; въпреки това Аз постоянно дейсвтам. Защото ако Аз не действах непрестанно,принце,и харата с радост биха бездейсъвали. И ако Аз се въздържах от действие,човешкият род би погинал;това би довело до хаос и разрухата би била нейзбежна. Както невежите работят заради тяхната привързаност към действието, така трябва и мъдрите да работят без такава привързаност,Арджуна, мислейки само за благоденствието на света. Но мъдрият човек не бива да обърква умовете на невежите,които са привързани към Действието; нека той върши своите дела с правилен дух,с ум,съсредоточен върху Мен,като по този начин вдухновява всички да правят същото. Действието е продукт на Качествата,присъщи на Природата.Само невежият човек,заблуден от егоизма си,казва:,, Аз сам извършвам действието.,, А този,който правилно разбира отношението на Качествата към действието,е непривързан към направеното,защото той разбира,че то е просто резултат от взаимодействието на тези Качества помежду им. Тези, които не разбират Качествата, се интересуват от извършеното.Въпреки това, мъдрият човек,който знае истината,не бива да смущава ума на този,който не я знае. Така, като вършиш всички твои действия за Мен, с мисъл, съсредоточена в Абсолюта, освободен от егоизъм и без очакване на награда,с ум освободен от вълнения,влез в битката. Тези, които винаги действат съобразно с Моите наставления ,твърди във вярата и без дребнавост,те също са свободни от робството на действието. Но онези, които се присмиват на Моите думи и не ги спазват,са невежи,лишени от мъдрост слепци.Те търсят само собственото си унищожение. Дори мъдрият човек действа според собствената си природа;всички същества действат съобразно природата си.Тогава за какво е необходима принуда? Любовта и омразата,които произтичат от обектите на сетивата, идват от Природата.Не им се предавай!Те са само препятствия по пътя. По - добре е да изпълниш собствения си дълг,дори без заслуга,отколкото да вършиш чужд дълг,дори и резултатно.По - добре е да умреш изпълнявайки собствения си дълг, тъй като да вършиш чужда работа е опасно. Арджуна попита: Господи, кажи ми какво подтиква човек към грях,дори и против волята му,като че ли насилствено? Бог Шри Кришна отговори:Това са желанието или ненавистта,породени от страст.Желаниети изгаря и разлага всичко. То е най-големият враг на човека. Както огъня е обвит в дим,огледалото е покрито с прах и детето е скрито в утробата на майката,така и цялата вселена е обвита в желания. Желанието е постоянен враг на мъдрия човек;то помрачава лицето на Мъдростта. То е ненаситно като пламъка на огъня. То действа чрез сетивата, ума и разсъдъка;с тяхна помощ унищожава Мъдростта и обърква душата. За това ,Арджуна,най-напред контролирай чувствата си,а след това убий желанието,защото то е греховно и унищожава знанието и мъдростта. Казано е,че сетивата са силни.Но над сетивата е умът,отвъд ума е разумът,а отвъд разума,и по велик от него,е Бог. И така,могъщи воине,като знаеш,че Той е отвъд разума,с Негова помощ овладей собствения си егоизъм и убий твоя враг - желанието, колкото и да е трудно.,,

Lakxmi Lakxmi

 

image

Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

Четвърта глава на Бхагавад гита: Гяна йога - Пътят на Мъдростта ,,Бог Шри Кришна каза: Аз научих на тази вечна философия Вивасвана,основателят на Слъчевата династия;Вивасвана я даде на Ману,законодателят,а Ману - на цар Икшваку. Божествените царе я знаеха,защото тя бе тяхната традиция. Дълго време след това тя бе забравена. Това е същият древен Път,който сега откривам на теб,защото ти си мой преданоотдаден и мой приятел.Това е върховната Тайна. Арджуна попита: Господи! Вивасвана се е родил преди Теб;как тогава си могъл да му я предадеш? Бог Шри Кришна отвърна: Аз се раждам отново и отново, в различно време; ти също,Арджуна! Аз помня моите раждания, но ти не познаваш твоите. Аз нямам начало. Въпреки че съм Безсмъртен, като Бог на всичко, което съществува, аз се проявявам чрез Моята собствена воля и сила. Когато Духовноста е в упадък и материализмът настъпва,тогава, Арджуна, Аз се раждам в тяло! За да защитя праведните, да унищожа злодеите и да установя Божието царство,Аз се прераждам от епоха в епоха. Този, който разбра Божествената ИСТИНА за Моето раждане и живот, не се преражда повече; и когато напусне тялото си,той става едно с Мен. Мнозина са се слели с Мен,освободени от желания,страх и гняв, преизпълнени винаги с Мен и очистени от просветляващия пламък на себеотрицанието. Както и да се опитват хората да ме обожават,аз ги приветствам.По какъвто и път да тръгнат,той на края води към Мен . Тези, които търсят успех, обожават Силите;и в този свят техните действия веднага дават резултат. Четири деления на обществото(мъдреците,воините,търговците,работниците)са създадени от Мен, според естественото разпределение на Качествата и инстинктите.Аз съм техният автор,макар че Аз Самият не действам и Съм неизменен. Моите действия не Ме обвързват,нито пък Аз желая нещо,което тези действия биха допринесли.Този,който така Ме разбира,не е поробен от деиствието. Нашите деди,които търсеха освобождение,вършеха своите дела в светлината на Мъдростта. Прави и ти като тях. Какво е действие и какво е бездействие?Това е въпрос, който е озадачавал мъдреците.Но Аз ще ти изложа тази философия на Действието, и като я знаеш,ще бъдеш свободен от злото. Необходимо е да преценяваш кое е правилно действие ,кое е неправилно действие и кое е бездействие, защото законът на Действието е тайнствен. Този, който може да види бездействие в действието и действие в бездействието,е най - мъдрият измежду хората.Той е светец,макар че продължава да действа. Разумните го наричатеднакво,защото каквото и да предприеме той,не е мотивирано от желание и неговите дела са пречистени от пламъка на Мъдростта. Отрекъл се от всички резултати на своите действия,винаги удоволетворен и независим,в действителност той не върши нищо, макар че видимо действа. Без да очаква нищо, с пълен контрол над ума и личноастта си,без алчност,той действа само външно;и макар че действа, той остава неопетнен. Удовлетворен с това, което получава без собствено усилие,издигнат над дуализма на противоположностите,освободен от завист с еднакво уравновесен ум в успехи и провал;макар че действа, резултатите от неговите действия не го обвързват. Действията на този,който е непривързан,свободен,с ум установен в Мъдростта, извършени като жертвоприношение, не оставят следа след себе си. За такъв човек Духът е самото жертвоприношение;Духът и дарът са едно;Самият дух жертва себе си в собствения Си огън и човекът действа в единение с Бога, защото докато той върши своето дело,умът му е непрестанно съсредоточен върху Него. Някои мъдреци пренасят пожертвувания на Силите;други принасят в дар самите себе си на олтара на Вечността. Някой жертват своите физически сетива в огъня на самоконтрола;други даряват контакта с външните обекти в жертвения огън на сетивата си. Други пък жертват своите действия и жизненост в Духовния огън на самоотречението,запален от мъдростта. Други принасят в жертва богатство,аскеза и медитация.Монаси,обвързани със своите обети,се отричат от своята ученост и дори от своите духовни сили. Има и такива,които упражняват контрол над Жизнената Енергия и направляват фините сили на Прана и Апана,превръщайки своята Прана в Апана или Апана в Прана. Други спазват определена диета и принасят светския си живот в жертва на духовния огън.Всички разбират принципа на жертвата и чрез нея измиват своите грехове. Вкусвайки нектара на безсмъртието като награда за саможертвата,те достигат Вечността. Този свят не е за тези,които отказват да правят жертви;а още по-малко другият свят. По този начин могат да се направят и други жертви заради Духа.Знай, че всички те зависят от действието.Като знаеш това ще бъдеш свободен. Жертвоприношението на Мъдростта е по-више от всяко маъериално жертвоприношение защото, Арджуна, завършекът на действието е винаги Осъзнаване. Това ще научиш като се преклониш в нозете на Учителя, като му задаваш въпроси и му служиш.Мъдреците, които са узнали Истината, ще те научат на мъдрост. Като узнаеш тази Истина,вече никога няма да се объркаш;и със силата на мъдроста,Арджуна, ти ще виждаш всички тези хора като самия себе си,и следователно като Мен. Дори и да си най-големият грешник,ще прекосиш отвъд всички грехове с ферибота на Мъдростта. Както запаленият огън поглъща горивото,така Арджуна, в пламъка на Мъдростта въглените на действието изгарят на пепел. В света няма нищо така пречистващо, както Мъдростта; дори съвършеният светец накрая я открива в собствената си Същност. Този, който е изпълнен с Вяра, постига мъдрост, а също и този, който умее да контролира сетивата си. След като постигне тази Мъдрост, той скоро достига Върховния Мир. Но невежият човек, този който няма вяра, и скептикът са загубени. Нито в този свят, нито другаде има щастие за този, който Винаги се съмнява. А човекът, който се е отрекъл от своите действия за да медитира,който е разсякъл своето съмнение с меча на Мъдростта, който винаги седи на трона на своето Аз, той не е обвързан от действията си. Затова разсичай на две с меча на Мъдростта съмненията на сърцето, породени от собственото ти невежество, следвай Пътя на Мъдростта и се издигай.,,

Lakxmi Lakxmi

image

Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

Пета глава на Бхагавад гита: Отречение от действието ,,Арджуна каза: Господи, веднъж ти възхваляваш отречението от действие,а после - правилното действие.Кажи ми Истината, моля Те,кое от двете е по-добро за моето благополучие? Бог Шри Кришна отвърна: И отречението от действието, и пътят на Правилното Действие водят до Всевишния; по-добрият от двата пътя е правилното действие. Истински аскет е този, който никога не желае,нито харесва,който не се влияе от противоположностите и лесно се освобождава от обвързването. Само за Непроявеният Мъдростта и правилното действие са отделни неща, но не и за Мъдреца.Ако някой познава едното от тях, той се радва и на двете. Нивото, което се достига с мъдрост,е постижимо също и чрез Правилното Действие. Този, който разбира, че двете са едно и също,познава Истината. Без концентрация, юнако, отречението е трудно. Но мъдрецът,който винаги медитира върху Божественото, скоро ще достигне Абсолюта. Този, който живее в Духа,който е чист,който е преодолял сетивата си аз,който е осъзнал своето висше Аз като самоличност на всички, такъв човек,въпреки че действа, не е обвързан от действията си. Въпреки че светеца гледа,слуша, докосва,усеща миризми,храни се,движи се,спи и диша,той познава Истината и знае, че не той е този,който действа. Въпреки че говори, въпреки че дава и получава, въпреки че отваря и затваря очи,той знае,че неговите сетива просто се развличат сред обектите,които възприема. Този, който посвещаеа своите дейности на Духа, без лична привързаност към тях,той не е омърсен от грях, както водната лилия не се мокри от водата. Мъдреца извършва своите действия безпристрастно,като използва тялото си, ума,интелекта и дори сетивата си, винаги като средство за пречистване. Изоставил плодовете на действията,той печели вечен Мир.Другите, незапознати с духовността,водени от желания и вкопчени в очакваните облаги от своите действия, се оплитат в тях. Мислено отричайки се от всички дейности, душата, която се владее, се радва на блаженство в това тяло - градът на деветте врати,като сама не върши нищо,нито е причина нещо да се свърши. Господарят на тази вселена не е заповядал Действие, нито някакъв подтик за действие,нито пък връзка между действието и неговите последици.Всичко това е дело на Природата. Господ не поема отговорност за ничий грях или заслуга. Хората се заблуждават, защото тяхната мъдрост е потопена в невежество. Мъдростта найстина е като Слънцето. Тя открива върховната истина на тези,чието невежество е разпръснато от Мъдростта на Духа. Медитирайки върху Божественото, с природа,Божественото, с концентрация в Божественото и потопени в Божественото, техните грехове се разтварят в Мъдростта и те достигат там,откъдето няма връщане. Мъдреците гледат еднакво на всеки,бил той министър на образованието и състраданието или неверник,или крава,слон или куче. Дори в този свят печелят земния живот тези,чийто ум,съсредоточен във Върховния,остава винаги уравновесен;защото Всевишният няма пристрастия,нито осъжда. Този, който познава Абсолюта и живее в него,нито се вълнува,нито се смущава;той не е опиянен от удоволствието,нито угнетен от болката. Намира радост в собственото си Аз и се радва на вечно блаженство този,който не копнее за допир със земното,който е в единство с Вечното. Радостите,които идват от външните връзки,носят болка;те имат свое начало и край.Мъдрият човек не им се отдава. Този, който преди да напусне това тяло, се научи да преодолява подбудите на желанията и гнева,е светец и е щастлив. Този, който е щастлив с Духа и е открил Неговия Мир,и у когото свети вътрешната светлуна,този мъдрец достига Вечно Блаженство и става Самият Дух. Мъдреците, чиито грехове са измити,чието чувство за отделност е изчезнало,които са станали господари на себе си и търсят само всеобщото благо,те достигат Вечния Дух. Светците,които познават истинската си природа ,които владеят умовете си и не чувстват нито желание,нито гняв,намират Вечното Блаженство навсякъде. Изключвайки външните обекти,с поглед,фиксиран между веждите,с дъх,преминаващ равномерно през двете ноздри; Владеещ сетивата,ума и разума,устремен към освобождението,освободен от желания,страхове и гняв,мъдрецът е завинаги свободен. Познавайки Ме като Този,който с радост приема всички дарове на аскеза и пожертвувания,като Могъщият Управител на всички Светове и Приятел на всички същества,той влиза във Вечния Мир.,,

Lakxmi Lakxmi

 

Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

Шеста глава на Бхагавад гита: Себеконтрол ,,Бог Шри Кришна каза: Този,който изпълнява своя дълг без да разсъждава за последствията, е наистина духовен човек и истински аскет;а не този ,който следва ритуалите и отбягва всяка дейност. Арджуна, Отречението е това,което се нарича Правилно действие.Не може да стане духовен човек онзи,който не се е отрекъл от всичките си желания. За Мъдрият, който търси висините на истинската медитация, пракрити е единственият метод.И когато ги достигне,той трябва да се задержи там чрез постоянен самоконтрол. Когато човек се отрече от мисълта за действие, когато не се интересува от сетивни обекти или от каквото и да било резултати от своите дела, тогава той наистина разбира духовността. Нека потърси освобождение с помоща на Висшето си Аз и нека никога не унижава собственото си аз.Защото това аз е неговият единствен другар;но то може да бъде и негов враг. За този, който е победил своята нисша природа с негова помощ,неговото аз е приятел,но за този,който не е,то е враг. Азът на този, който се владее и е постигнал мир,е еднакво невъзмутим в горещина и студ,удоволствие и болка,чест и безчестие. Този, който не иска нищо, освен мъдрост и духовно прозрение,който е победил сетивата си и който гледа еднакво на буца пръст,камък и чисто злато,той е истински светец. Той гледа безпристрастно на всички - любим,приятел или враг;безразличен или враждебен;чужд или роднина;добродетелен или грешен. Духовния Ученик трябва да се старае непрекъснато да фокусира своя ум; той трябва да живее в уидинение, съвсем сам,да се владее и контролира ума си, свободен от желания и без собственост. След като избере своето място, той трябва да седи в устойчива поза на постелка нито много висока нито много ниска,покрита с ругозка от трева,еленова кожа или парче плат. Седнал по този начин, със съсредоточен ум,с контрол над сетивата и потребностите си,той трябва да практикува медитация за пречистване на нисшата си природа. Тялото, главата и вратът да бъдат изправени,неподвижни и стабилни;погледа да бъде фиксиран на нивото на носа,без да се върти на ляво или дясно. С мир в сърцето и без страх, спазвайки обета за безбрачие,с ум контролиран и състредоточен в Мен, Ученик трябва да потъне в съзерцание върху Мен. Като подържа по този начин ума си винаги в общение с Мен и като контролира мислите си,той ще достигне този Юир,който е Моят мир,о който ще го доведе до окончателно освобождение. Медитацията не е за този, който яде твърде много, нито за онзи,който въобще не яде;нито за този,който обича много да спи,нито за онзи,който винаги е буден. А за този, който разумно се храни и почива,който е уравновесен в действията си, в съня и в бодърстването,тя ще разсее всяко нещастие. Когато умът,напълно контролиран ,е състредоточен върху истинското Аз и е освободен от всякакви земни желания,тогава този човек живее в Духа. Мъдрият човек, който е победил ума си и е потопен в истинското Аз,е като фенер,който не трепва,защото е защитен от всякакъв вятър. Там,където цялата природа се вижда в светлината на Аза,където човек е установен в Себе си и е удоволетворен в това състояние,а телесните му функции са сдържани от единението с Божественото,умът намира покой. Когато той се наслаждава на Блаженството,което е отвъд сетивата и което само Чистият Разум може да схване,когато намери покой в собствения си виш Аз,тогава той никога повече няма да се отклонява от реалността. Когато открие тази ИСТИНА, той ще разбере,че няма нищо по-ценно.И когато веднъж се установи в това състояние,никакво бедствие не може да го обезпокои. Духовността е това вътрешно откъсване от мъката и мизерията.То трябва да се практикува с решителноопмъдаепоколебимост и със сърце,което не пада духом. Като се отрича от всяко желание,което въображаението може да измисли,като контролира сетивата си непрестанно чрез силата на ума; Малко по малко, с помоща на разума, контролиран с мъжество,той ще достигне мир;тогава, фокусирайки ума си в Духа, да не мисли за нищо друго. Когато летливият и колеблив ум се отклони,той трябва да го обуздава и да го връща отново в неговата Преданост към Духа. Върховното Блаженставо е наградата на мъдреца, чийто ум достога Мир,чиито страсти утихват,който е без грях, и който става едно с Абсолюта. По този начин, освободен от грях, пребиваващ винаги във Вечния, мъдрецът се наслаждава без усилие на Блаженството, което идва от преживяването на Безкрайността. Този, който осъзнава единството на живота, вижда Себе си във всички същества и всички същества в собственото си Аз и гледа на всичко с безпристрастно око; Този, който вижда Мен във всичко и всичко Мен,аз няма никога да го изоставя,нито пък той ще ме изгуби. Мъдреца, който осъзнава единството на живота и Ме обожава във всички същества, живее в Мен,каквато и да е участа му. Арджуна,Съвършеният светец е този, който научен от подобието в себе си, вижда същия Аз навсякъде, независимо дали външният вид е приятен или неприятен. Арджуна каза: Аз не виждам как бих могъл да достигна това състояние на невъзмотимост,за което Ти говориш, при безпокойството на моя ум. Господи!Умът е непостоянен,капризен и неспокоен,опърничав и силен,изключотелно труден за контролиране ,като вятъра. Бог Шри Кришна отвърна: Без съмнение юнако,умът е променлив и изключително труден за обуздаване,но ,сине на Кунти,с практика и отречение това може да се постигне. Не е възможно да достигне Висшето съзнание човек,който не умее да се контролира; но за този, който се е научил на самоконтрол чрез собствени усилия,това е възможно. Арджуна попита: А този,който не успее да постигне самоконтрол, чийто ум се отклонява от духовното съзерцание,който не постига Съвършенство, но запази вярата си,какво става с него Господи? Щом се е провалил и в двете, Господи,за него няма ли надежда?Дали се е изгубил по духовния път като облак,разкъсан от вятъра? Господи! Ти можеш да разсееш това съмнение веднъж завинаги. Никой освен Теб,не е компетентен да отговори на този въпрос. Бог Шри Кришна отвърна: Мое възлюбено дете!За такъв човек няма гибел,нито в този свят,нито в следващия.За този, който върви по пътя на правдата,няма зла съдба. След като достигне световете,където обитават праведните,и като живее там дълги години,този,който се е отклонил от духовната пътека,ще се роди отново в семейство на чисти,добродетелни и заможни хора. Или може да се роди в семейство на мъдреци,макар че такова раждане наистина е много трудно да се постигне. Тогава опитът,придобит в предишния му живот,ще се възроди и с негова помощ той ще се стреми към Съвршенство с повече плам от преди. Несъзнателно той ще се върне към заниманията от предишния си живот.Така че който се опитва да постигне духовно съзнание определено е по -извисен от онзи,който само говори за него. По този начин, след много животи,духовният ученик,който има искрен стремеж и чиито грехове са опростени,постига Съвршенство и достига Всевишния. Мъдреца е по -извисен и от аскета,и от учения,и от човека на действието. Затова бъди мъдър,Арджуна! Аз гледам на мъдрия като на най-добрия от мистиците,който, изпълнен с вяра,Ме почита и живее в Мен.

Lakxmi Lakxmi

 

Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

Седма глава на Бхагавад гита: Знание и опит ,,Бог Шри Кришна каза: Слушай,Арджуна! Аз ще ти кажа как да Ме познаеш в Моето Пълно Съвършенство,като практикуваш медитация с ум,отдаден на Мен и като приемеш убежище в Мен. Аз ще ти открия това знание и пътя,по който може да бъде постигнато.Щом го придобиеш, не остава нищо друго, което си заслужава да имаш в този живот. Измежду хиляди хора едва единици се стремят към Съвършенство и дори сред тези,които постигат окултни сили,единици ме познават истински. Земя,вода,въздух,огън,етер,ум,разум и индивидуалност: това са осемте степени на Моята Проявена Природа. Това е Моята нисша Природа; но освен нея,храбрецо,знай, че Моята Висша Природа е самият Живот, който поддържа вселената. Той е утробата на цялото съществуване.Защото Аз съм Този,чрез Когото светове са създадени и ще се разпаднат. Арджуна, няма нищо над Мен.Всичко е изградено върху Мен, като перли,нанизани на връв. Арджуна, Аз съм течливоста на водата,Светлината на Слънцето и Луната;Аз съм мистичната сричка Ом във Ведическите писания,звукът в пространството,мъжеството у мъжа. Аз съм уханието на земята, блясъкът на огъня,Аз съм Жизнената сила на всички същества и Аз съм строгостта на аскетите. Аз съм силата на силните,на тези, които са свободни от привързаността и желанията. И,Арджуна, Аз съм копнежът за Правда. Каквато и да е природата на техния живот - чиста,динамична или невежа,те всички произлизат от Мен. Те са в Мен, но Аз не съм в тях. Жителите на света, заблудени от природата на нещата,предизвикана от Качествата, не знаят, че Аз съм над всички тях и че Аз не се променям. Наистина, тази Божествена Илюзия на явленията,които се проявляват чрез Качествата, е трудно да се преодолее.Само тези,които се посвещават на Мен и само на Мен,могат да успеят. Грешникът,невежият,порочният,лишеният от духовно възприятие поради блясъка на Илюзията, и този,който води безбожен живот - никой от тях няма да Ме намери. Арджуна, праведните,които Ме почитат,са групирани на нива:първо тези,които страдат;после тези,които търсят познание;след тях тези,които жадуват за истината, и на края тези,които достигат Мъдрост. От всички тях,този,който е постигнал мъдрост, който медитира върху Мен непрестанно и се е посветил единстено на Мен,е най-добрият.Защото мъдрият човек Ме обича извънредно много,и Аз го Обичам. Те всички имат благороден ум,но за мен мъдрецът е като собственото ми Аз.Защото той,който остава винаги в мир с Мен,Ме превръща в своя крайна цел. След много животи,накрая мъдрият човек Ме осъзнава такъв,какъвто Съм.Много е трудно да се намери човек толкова просветлен,че да вижда Бог навсякъде. Тези, у които мъдростта е помрачена от едно или друго желание,почитат нисшите Сили,практикувайки множество ритуали,съобразно с нравите си. Но каквато и да е формата на поклонение,ако поклонникът има вяра,тогава Аз поставям Моя печат върху неговата вяра в неговото обожание. Ако той почита само един образ с истинска вяра,тогава неговите желания ще бъдат изпълнени само чрез този образ.Защото Аз така съм наредил. Плодовете,които получават хората с ограничена проницателност,все пак са крайни.Тези които почитат Нисшите Сили,ги достигат. А тези, които почитат Мен,идват направо при Мен. Невежиъе мислят за Мен, който съм Непроявеният Дух,че имам човешка форма.Те не разбират,че Моята Висша Природа е неизменима и най-превъзходна. Аз ме съм видим за всички, защото Съм обвит в илюзията на Явленията(проявения свят).Този заблуден свят не ме познава като Нероден и Безсмъртен. Арджуна, Аз познавам всички същества в миналото,настоящето и бъдещето; но те не Ме познават. Храбри Арджуна! Човек живее в един приказен свят,измамен от блясъка на противоположните усещания,замаян от желания и омраза. Но тези,които действат правилно, у които грехът е бил унищожен, които са свободни от измамата на противоположните чувства, те ме почитат с твърда решимост. Тези, които Ме приемат за свое убежище, които се стремят към освобождение от упадък и гибел, те разбират Върховния Дух, който е тяхното истинско Аз, и в който всяко действие достига своя завършек. Тези, които Ме виждат в живота на света, във всемирната жертва, като чиста Божественост, с уравновесен, стабилен ум,те живеят в Мен, дори в съдбоносния час на смъртта.,,

Lakxmi Lakxmi

 

Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

Осма глава на Бхагавад гита: ВЕЧЕН ЖИВОТ Арджуна попита: Господарю на Господарите!Какво е това, което хората наричат Върховен Дух,какво предстсвлява човешката Духовна природа и какво е Законът?Какво е Материя и какво е Божественост? Кой управлява духовното приношение на множеството;и в момента на смъртта как могат тези, които са се научили да се владеят, да постигнат знанието за Теб? Бог Шри Кришна отвърна: Върховният Дух е Най-висшият безсмъртен Аз и Неговата природа е духовно съзнание. Световете са били създадени и се потдържат от една еманация на Духа, която се нарича ,,Законът.,, Материята се състои от формите,които са преходни;Божествеността е Върховният Аз;а Този, който вдъхновява духа на жертвоприношението у човека,о,най-благородни от твоята раса,съм Аз Самият,Който сега стоя пред теб в човешко тяло. Който в момента на смъртта мисли само за Мен, и с тази мисъл напусне тялото и продължи нататък,със сигурност ще Ме познае. Върху която сфера на Битието е насочен човешкият ум в момента на смъртта, там ще отиде той. Затова медитирай винаги върху Мен и се сражавай;ако умът и разумът са ти съсредоточени върху Мен, ти със сигурност ще дойдеш при Мен. Този, чийто ум не се колебае и който е постояно в състояние на медитация,достига Върховният Дух. Които така медитира върху Всезнаещия,Древния,по-малкия от атома,при това Управител и Вседържител на всички, Невъобразим,Бляскъв като Слънцето, Недостижим за мрака; Този, който напуска тялото си с устойчив ум и изпълнен с Преданост, който чрез силата на своята медитация събира в междувеждието цялата жизнена енергия, той достига Всевишния. Сега ще ти разкажа накратко за безсмъртната цел,оповестена в писанията, която мистика достига когато е освободен от страст,и заради която той с радост приема обет за въздържание. Като затвори портите на тялото и оттегли силите на ума си в сърцето и чрез силата на медитацията съсредоточи Жизнената си енергия в мозъка; Повтаряйки Ом,Символа на Вечността, и като Ме държи постоянно в ума си, този,който така напуска своето тяло и продължи по пътя си,достига Върховният Дух. За този, който мисли постоянно за Мен, и за нищо друго, за такъв постоянно изпълнен с вяра поклоник,Арджуна, Аз съм винаги достъпен. Като дойдат по този начин при Мен,, тези всеки Души не се връщат повече в мизерията и смъртта на земния живот, защото са постигнали Съвършенство. Световете, заедно с цялото царство на сътворението,идват и си отиват; но,Арджуна, за този, който дойде при Мен, за него няма повече прераждне. Тези, които разбират Космическият ден и Космическата нощ,знаят,че един ден на сътворението продължава хиляди Космически цикъла, и нощта е със същата продължителност. В зората на този ден всички проявени неща се изливат от Непроявеното и когато настане вечер, те отново се разтварят в Него. Същото множество същества, които са живели на земята толкова пъти,всички се разтварят когато наближи нощта на вселената, за да излязат когато настъпи утрото. Така е отредено. В действителност съществува Вечното Непроявено,което е отвъд и над Непроявеният Дух на Творението, и което никога не се унищожава,когато всички тези същества загинат. Мъдрите казват,че Непроявеното и Неразрушимото е най-Висшата цел;когато тя бъде достигната,вече няма връщане.Това е Моят Благословен Дом. Арджуна, Този Най-висш Бог,в Когото живеят всички същества, и Който прониква цялата вселена, се достига само с пълна преданост в сърцето. Сега ще ти кажа, Арджуна, за времето, в което, ако мистиците си заминат,не се връщат, и времето, в което те си отиват, за да се завърнат. Ако,познавайки Върховния Дух, мъдрецът замине, придружен с огън и Светлина, през деня, по време на растящата луна и през шестте месеца преди северното лятно слънцестоене, той ще достигне Всевишният. Но ако си замине в мрак,през нощта,при намаляваща луна и през шестте месеца преди южното слънцестоене, тогава той достига само лунната светлина и ще се роди отново. Тези светли и тъмни пътеки за напускане на света са съществували винаги. Който хване първата,не се завръща;а който избере втората се връща. Арджуна! Светецът,който знае за тези пътеки,не греши.Затова медитирай постояно. Светецът,който знае това,преминава отвъд всички достойнства,които идват от изучаването на писанията,от жертвоприношенията,от аскезата и благотворителността,и достига Върховното Жилище на Бога.

Lakxmi Lakxmi

 

Lakxmi Lakxmi добави a new photo.

Девета глава на Бхагавад гита: НАУКАТА НА НАУКИТЕ И МИСТЕРИЯТА НА МИСТЕРИИТЕ ,,Бог Шри Кришна каза: Сега ще ти открия, понеже ти не се съмняваш ,дъкбокият мистицизъм,който, като го следваш в живота, ще те освободи от греха. Това е най-висшата Наука, Върховната Тайна,Най-чистата и Най-ценната,интуитивна и правдива,и за този, който я прилага,неимуверно приятна. Онези,които не вярват в това учение,не могат да Ме намерят и остават изгубени в пределите на този смъртен свят. Аз прониквам целият свят, но въпреки това Аз съм невидим.Всичко живо съществува в Мен, но нищо не Ме ограничава. Въпреки всичко, те съществуват в Мен несъзнателно.Такова е Моето Божествено Върховенство - макар че Аз,Всевишният, съм причината и вседържателят на всичко, Аз оставам извън творението. Както силният вятър,който духа навсякъде, няма постоянно място, освен пространството, така и всички тези същества нямат друг дом освен Мен. Всички същества, Арджуна, в края на всички Космически цикъли се връщат в царството на Природата, което е част от Мен, и в началото на следващият цикъл Аз ги пускам отново. С помоща на Природата, отново и отново, Аз избълвам цялото множество същества,независимо дали искат или не, тъй като те са управлявани от Моята Воля. Но тези Мои действия не Ме обвързват.Аз оставам извън творението, необвързан. Под Моето ръководство Природа създава всичко видимо и невидимо.Такъв е кръговрата на тази вселена, Арджуна. Глупците Ме пренебрегват,като Ме видят облечен в човешка форма. Те не знаят,че в Моята Висша Природа Аз съм Господарят - Бог на всички. Техните надежди са напразни,техните действия не струват нищо, тяхното знание е безполезно;те нямат разум,те са измамници,варвари и безбожници. Но Великите Души,Арджуна, са изпълнени с Моя Божествен Дух,те Ме обожават,те съсредоточават ума си върху Мен и единствено върху Мен, защото знаят,че Аз съм Безсмъртният Извор на Битието. Те винаги Ме възхваляват, винаги са ревностни и усърдни в клетвите си.Те се прекланят пред Мен и непрестанно Ме обожават с най-голяма преданост. Други Ме почитат с пълно съзнание като Единният,Множественият,Всеприсъстващият,Космическият. Аз съм Дарът,Жертвоприношението и Култът;Аз съм Горивото за жертвения огън и Песнопенията,Аз съм Маслото,поднесено в огъня,Аз съм самият Огън и Аз съм Актът на приношението. Аз съм Бащата на вселената и нейната Майка;Аз съм нейният Хранител и нейният Отец;Аз съм това ,което е Познаваемо и Свято; Аз съм Ом;и Аз съм Свещените Писания. Аз съм Целта,Поддръжникът,Господарят,Свидетелят,Домът,Убежището,Любимият и Началото; Аз съм Животът и Смъртта; Аз съм Изворът и Нетленното Семе. Аз съм Топлината на Слънцето, Аз пускам и задържам Дъждовете.Аз съм Смъртта и Безсмъртието;Аз съм Битието и Небитието. Тези, които са вещи в писанията, които пият мистичния нектар Сома и са пречистени от греха,които докато ме почитат с приношения,се молят да ги отведа на Небето; те достигат свещената обител,където живее Вседържателят на Силите на Природата, и се наслаждават на празненствата в Рая. Но въпреки че се наслаждават на просторните великолепия на Рая,след като техните заслуги бъдат изчерпани,те се раждат отново в този свят на смъртни. Те са следвали буквата на писанията, но тъй като са търсели само да изпълнят собствените си желания, се налага да си отиват и да се връщат отново и отново. Но ако човек медитира върху Мен и единствено върху Мен и Ме обожава винаги и на всякъде, Аз ще поема върху Себе си изпълнението на неговите стремежи и ще съхраня неговите постижения. Дори тези, които обожават нисшите Сили, ако ги почитат с вяра, така те почитат Мен, макар и не по правилния начин. Аз приемам жертвоприношението и Аз съм истинският му Бог.Но тези хора не познават истинската ми същност и за това отново потъват. Поклониците на нисшите сили отиват при тях;обожателите на духове отиват при духовете; тези които почитат Силите на Мрака,ще отидат при тях; така и тези,които Мен почитат, ще дойдат при Мен. Каквото човек Ми пренесе като дар,било то листо,цвете ,плод или вода, Аз ще го приема,защото то е поднесено с Преданост и душевна Чистота. Каквото и да правиш, каквото и да ядеш,каквото и жертвоприношение да даваш, каквато и аскеза да практикуваш ,прави всичко като дар за Мен. Така твоите действия няма да имат последици за теб,добри или лоши;но чрез духа на отречението ти ще дойдеш при Мен и ще бъдеш свободен. Аз се отнасям еднакво към всики същества. Аз не облагодетелствам никого и не мразя никого. Но тези, които Ме почитат предано,те живеят в Мен, и Аз в тях. Дори и най-грешният,ако ме почита с цялото си сърце, ще бъде считан за праведен,защото върви по правилния път. Той скоро ще достигне духовния свят и Вечният Мир




Гласувай:
0
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ekaterinara
Категория: Технологии
Прочетен: 331657
Постинги: 183
Коментари: 0
Гласове: 926
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930