Постинг
25.06.2007 10:50 -
Средновековната култура - по Ю. М. Лотман
Разбира се, тя е построена на различаването на земната и небесната слава. Важен тук е признакът "вечност-тленност". Земната слава е мигновена, временна, бързо идва и си отива.
Специална черта на средновековното поведение е максимализмът. Затова човек трябва да се стреми към недостижим идеал. Обикновеното не се цени. Ценно може да бъде и обикновено действие, но извършено в нечувано огромни мащаби, или при невероятно трудни условия, които го правят невъзможно.
Идеалната, висшата степен на ценност (святост, героизъм, престълнение, любов) се върши само в състояние на безумие. По такъв начин, само безумният може да осъществи висшите правила. Правилата са явление не от масовото поведение, а са присъщи само на изключителен герой в изключителна ситуация.
За средновековното съзнание нормата - това е недостижимото, само идеалната точка, към която са устремени подбудите.
Човекът от архаичните епохи е склонен да отхвърля случайността. Последната му изглежда като резултат от някаква, неизвестна нему, по-тайнствена, но и по-мощна закономерност. От тук идва и цялата обширна практика да се гадае.
(По кн. "Култура и взрив")
Специална черта на средновековното поведение е максимализмът. Затова човек трябва да се стреми към недостижим идеал. Обикновеното не се цени. Ценно може да бъде и обикновено действие, но извършено в нечувано огромни мащаби, или при невероятно трудни условия, които го правят невъзможно.
Идеалната, висшата степен на ценност (святост, героизъм, престълнение, любов) се върши само в състояние на безумие. По такъв начин, само безумният може да осъществи висшите правила. Правилата са явление не от масовото поведение, а са присъщи само на изключителен герой в изключителна ситуация.
За средновековното съзнание нормата - това е недостижимото, само идеалната точка, към която са устремени подбудите.
Човекът от архаичните епохи е склонен да отхвърля случайността. Последната му изглежда като резултат от някаква, неизвестна нему, по-тайнствена, но и по-мощна закономерност. От тук идва и цялата обширна практика да се гадае.
(По кн. "Култура и взрив")
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 991
Блогрол
1. Ето текста на един прекрасен средновековен пътепис за светите земи
2. Животът такъв, какъвто аз го виждам
3. Изкуство, наука, творчество
4. Моите размисли за най-важните неща
5. Сведения по различни научни въпроси, които касаят християнството
6. Моята страница за контакти, въпроси и отговори
7. Семиотическите трудове на Ю. М. Лотман
8. Портал по семиотика
9. Семиотика на текста
10. Що е семиотика?
11. Библиотека по семиотика
12. Списание по семиотика
13. Семиотиката в един университет
14. Курс по семиотика
15. Психолозите за религията
16. Електронните книги в Интернет - списък
17. Портал за всякакви науки
18. Портал за худ. литература
19. История
20. Етнография
21. Информация за билки - справки
22. Разни билки
23. За много билки
24. Билки в България
25. За всякакви билки
26. За разни билки
27. Тук в блогрола - информация за психолози
2. Животът такъв, какъвто аз го виждам
3. Изкуство, наука, творчество
4. Моите размисли за най-важните неща
5. Сведения по различни научни въпроси, които касаят християнството
6. Моята страница за контакти, въпроси и отговори
7. Семиотическите трудове на Ю. М. Лотман
8. Портал по семиотика
9. Семиотика на текста
10. Що е семиотика?
11. Библиотека по семиотика
12. Списание по семиотика
13. Семиотиката в един университет
14. Курс по семиотика
15. Психолозите за религията
16. Електронните книги в Интернет - списък
17. Портал за всякакви науки
18. Портал за худ. литература
19. История
20. Етнография
21. Информация за билки - справки
22. Разни билки
23. За много билки
24. Билки в България
25. За всякакви билки
26. За разни билки
27. Тук в блогрола - информация за психолози